Kan social selling ersätta traditionell försäljning?
I dagens avsnitt pratar vi om LinkedIn är en viktig del i att få kunder. Först ska vi nämna att social Selling inte ersätter marknadsföring eller annonsering utan det är ett sätt som man kan bearbeta marknaden. Social Selling är en försäljningsmetodik.
Social selling index är ett verktyg som visar hur ditt nätverk ser ut och hur aktiv du är
Räcker det med att bli aktiv på LinkedIn?
Att bygga personligt varumärke och kännedom om vad jag gör, skapar det attraktion för att anlita dig?
Framför allt handlar det om att skapa en relation till dina blivande kunder. Att samla på kontakter gör ingen nytta.
Ersätter social selling traditionell försäljning?
Är traditionell försäljning kalla samtal eller kund i kunden som Linda nämner. Cold calling är död har det pratats om men det finns företag som hjälper företag med just kalla samtal.
Du måste ha ett bra varumärke för att fånga intresse. En annan vinkel på det här är om du vill köpa något börjar de flesta med att söka på Google, 92% börjar sin köpresa via Google. Och LinkedIn släppte också nya siffror som säger att du som person behöver vli ”utsatt” för 10 innehåll för att jag ska förstå vad du är bra på. När du matar ditt nätverk med innehåll skapar du ett intresse för dig själv och de tjänsterna du erbjuder.
Tomas säger att social Selling är en förutsättning för att försäljningen ska fungera idag.
Ännu fler siffror som LinkedIn har släppt är att 71% som arbetar inom sälj som använder sig av social selling.
Tomas säger också att den säljare idag som inte arbetar med social Selling går miste om ett kraftigt verktyg.
Linda har utbildat många säljare och dels handlar det om att vara van vid LinkedIn. Sedan måste man få stöd från ledningen eller organisationen då säljaren kanske inte är bäst på att ta fram innehåll utan här måste sälj och marknadsföring arbeta tillsammans.
Svaret är att nej, social Selling ersätter inte traditionell försäljning men det krävs för att du ska hålla på med det för att du ska hålla jämn fart med dina konkurrenter. Det krävs idag för att du ska hålla dig i fronten i din bransch. Konkurrenterna ligger inte på latsidan utan de är mer innovativa än någonsin.
Det handlar om att du som säljare blir mer synlig och engagerar dig i dina leads. Du är du som person så du bör inte bara posta företagsinlägg utan vi vill se att att du är du, alltså personen, inte företaget.
Sen är det bra att du strategiskt har identifierat dina leads, eller avatarer. Vem är din målgrupp som du vill nå på LinkedIn
Och så klart värde, värde, värde…
Linda håller kurser i social selling och på hennes blogg hittar du mycket om ämnet. Även på Tomas Linkedinprofil hittar du inlägg om ämnet.
Vi kommer tillbaka till social selling som är ett otroligt intressant ämne.
Fördjupa dig:
Social selling index: https://smartbizz.se/vad-ar-social-selling-index-ssi-linkedin/
Social selling & konvertering: https://linkedinpodden.se/podcast/social-selling-och-konvertering-pa-linkedin/
Social selling via meddelande: https://linkedinpodden.se/podcast/social-selling-via-meddelande-pa-linkedin/
Social selling på LinkedIn: https://linkedinpodden.se/podcast/social-selling-pa-linkedin/
Börja prenumerera på podden redan nu:
Följ LinkedInpodden i sociala medier
Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!
Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!