Kopiera eller kuratera innehåll – vad är skillnaden? | LinkedInpodden #72

Kopiera eller kuratera innehåll – vad är skillnaden?

I dagens avsnitt pratar vi om vad skillnaden är att mellan att kopiera eller kuratera innehåll.

Att hitta innehåll som är relevant för dig och din målgrupp. Det enklaste är att vi kopiera det som vi ser och lägger ut eller så gör vi en sammanfattning, dvs kuratera, eller curate som det heter på engelska.

Vi börjar med att kopiera inlägg och ofta när Linda utbildar pratar hon om att bli inspirerad av blogg eller en annan person men man ”snor” inte eller kopierar rakt av.

Det finns flera anledningar, det ena är att det finns en upphovsrätt och inte får kopiera. Det andra är vad är det för unikt att kopiera, det är ju ändå inte du.

Om du har tagit en del av någon annans inlägg så bör du tagga den personen men du måste fortfarande ha en personlig touch. Dvs när du kopierar eller inspirerar så uppge källan. Om du är tydlig med källan så lyfter du även den personen.

Vet du någon expert om upphovsrättslagen?
Tipsa oss så vi kan prata om det i ett annat avsnitt.

Vad funkar att kopiera?

Tomas skulle aldrig använda en bild från någon annan och det ser Linda ofta att personer gör, dvs knycker bilder från nätet. I det senaste exemplet som Linda såg var det till och med en vattenstämpel över bilden som den här personen hade använt i ett inlägg på LinkedIn.

Bli istället inspirerad och gör en egen bild. Linda säger att visst kan du bli inspirerad men nu har hon sett två år sedan att det är personen som har tagit liknande bilder som Linda och hennes fotograf kom på. Hur påverkar det trovärdigheten? Hur äkta blir man egentligen om någon kopierar din bild eller ditt bildspråk?

Det bästa är att använda eget material.

Skillnaden mellan kuratera och kopiera är satsa på att kuratera som kan ge ett stort värde. Tomas skriver artiklar i en affärstidning. Inför dessa artiklar läser han på och blir inspirerad samt citerar.

Linda har en stor blogg, Smartbizz.se med över 350 artiklar och när hon kuraterar så länkar hon alltid till originalartikeln.

Visste du att du kan göra ett Google-sök på bilder som är publicerade på LinkedIn?

Högerklicka och sök så ser du var bilden kommer ifrån.


Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!

Ge oss feedback!

Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *