Så publicerar du inlägg som företag på LinkedIn | LinkedInpodden #59

Så publicerar du inlägg som företag på LinkedIn

I dagens avsnitt pratar vi om hur och vad du som företag ska publicera inlägg på LinkedIn. Det är en vanligt fråga Linda får – vad är det som vi som företag ska publicera på LinkedIn. Det är en intressant fråga då många företag pratar inifrån-ut istället för utifrån-in.

Men är det egentligen värt att publicera inlägg som företag på LinkedIn?

Det är en sak man ska ställa sig från början. Är man soloföretagare så klarar man sig med en profil men har du anställda ska du definitivt ha en företagssida.

Det är läge räckvidd på företagssidan per automatik men där finns andra funktioner som avisera medarbetarna och ska du annonsera måste du ha en företagssida.

Tomas hittar en företagssida i flödet som har 21000 följare och har gjort ett inlägg som har fått 5 gilla-markering.

Linda undrar, vad är det för innehåll och vad har de för format?

Inlägget innehåller bilder där man ska möta deras personal. Men “behind the scenes” brukar fungera ganska bra däremot har inlägget en länk ut vilket påverkar. Det andra är kanske att de pratar för mycket om sig själv.

Det har Linda sett återkommande när hon tar fram strategier till företag att bilder med personalen, alltså mer äkta bilder ger ett bra engagemang.

Ett annat exempel är ett företag med 50.000 följare som är inom telefonibranschen. De har fått en gilla-markering på sitt inlägg men de pratar också om en ny produkt. Allting påverkar, tid, dag, format och att använda inbyggd funktion på företagssidan samt hashtags ger ett bättre resultat.

Ytterligare ett exempel är Content marketing Institute som både Linda & Tomas följer. De har 85860 följare och deras senaste inlägg hade 19 likes. Linda har 2500 följare på företagssidan och har i snitt 10-15 interaktioner, på hennes profil har hon över 20000 följare och har 100-150 interaktioner per inlägg.

Om man ska lyckas bra som företag behöver man förstå och använda alla funktionerna, de olika formaten, involvera personalen samt att undvika länkar.

Dessutom har du möjlighet att skapa ett enkelt format, skapa en poll/undersökning.

Profilen ger bättre effekt, företag behöver bli mer personliga och posta mindre om sig själva.

Sätt dig i kundens perspektiv och fundera på vad kunden har för nytta av det du erbjuder. Linda pratar ofta om värde, istället för en produkt, vilket problem löser din produkt? I kombination med behind the scenes.

Testa dig fram, titta på dina konkurrenter, scrolla igenom flödet. Vilka är det som får stort engagemang och vad gör de? Inspireras av dessa.

Fördjupa dig här:

4 sätt att få engagemang på LinkedIn: https://smartbizz.se/4-satt-att-skapa-inlagg-pa-linkedin-som-ger-engagemang/

7 tips på hur du kan tänka gällande innehåll på LinkedIn: https://smartbizz.se/7-tips-gallande-innehall-pa-linkedin/

Kolla även in våra live-sändningar. De har varit väldigt uppskattade.

LinkedIn-live: https://www.linkedin.com/pulse/linkedinpodden-goes-live-linkedin-linda-bj%C3%B6rck

 


Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!

Ge oss feedback!

Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *