Nuvarande säsong

Event på LinkedIn | LinkedInpodden #45

Event på LinkedIn Linda är en nörd och en av Sveriges vassaste och uppdaterade expert på LinkedIn. Hon bloggar om i princip alla nyheter och när hon läste på Berghs för 6 år sedan var det inte många som pratade om LinkedIn. Event släpptes...

Läs mer

LinkedInpodden goes live | LinkedInpodden extra

LinkedInpodden goes live på LinkedIn I det här extraavsnittet får du följa med på vår senaste livesändning på LinkedIn. Vi pratar om hur du skapar en strategi och hur du bygger ditt personliga varumärke. En timme fylld med tips och råd kring hur du...

Läs mer

Statistik på din profil och dina inlägg på LinkedIn | LinkedInpodden #44

Statistik på din profil och dina inlägg på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om statistik, dels på din profil men även på dina inlägg. Tänk på att det här skiljer jämfört med din profil och på en företagssida. Vi börjar med statistik på...

Läs mer

Utmaning – fyra aktiviteter per dag på LinkedIn | LinkedInpodden #43

Utmaning – fyra aktiviteter per dag på LinkedIn Kanske du har sett synlighetsutmaningen? Det var ett inlägg som Linda publicerade och som fick en jättehög spridning med många interaktioner. Dessutom har Linda fått återkoppling från flera personer som testade detta och som direkt såg...

Läs mer

Omvandla likes till kunder | LinkedInpodden #42

Omvandla likes till kunder I dagens avsnitt pratar vi om hur du kan omvandla likes till något annat, exempelvis kunder. Hur gör du likes, eller interaktioner till en konvertering? En konvertering är att en person gör en handling som du vill att de ska...

Läs mer

Värdet av att finnas på LinkedIn | LinkedInpodden #41

Värdet av att finnas på LinkedIn I dag pratar vi om värdet av att finnas på LinkedIn. Det är är en högst relevant fråga som du bör ställa dig eftersom det här ändras längs vägen. Värdet är stort för många och LinkedIn är en...

Läs mer

Polls och omröstningar på LinkedIn | LinkedInpodden #40

Polls – omröstningar på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om polls, dvs omröstningar. Ett enkelt format där du kan ställa en fråga med färdiga svarsalternativ. Det här formatet är släppt till alla och för att få ett engagemang behöver din fråga/undersökning vara intressant...

Läs mer

Statistik på företagssidan LinkedIn | LinkedInpodden #39

Statistik på företagssidan på LinkedIn Vilken statistik har du tillgång till på företagssidan och vilka mätpunkter kan du ha? På en företagssida på LinkedIn har du betydligt bättre statistik. Bl.a ser du: Besökare  och unika besökare på sidan Uppdateringar, vem har publicerat, hur många...

Läs mer

Ladda ner data från LinkedIn | LinkedInpodden #38

Ladda ner data från LinkedIn Linda publicerade ett inlägg på LinkedIn nyligen och det var många som inte kände till den här funktionen. Du kan alltså ladda ner din data från LinkedIn. Du har två val, ett enklare som du får inom 10 minuter...

Läs mer

Nyheter LinkedIn juni | LinkedInpodden #37

Nyheter LinkedIn juni I det här extra avsnittet berättar vi om nyheter på LinkedIn. LinkedIn har uppdaterat algoritmerna med dwelltime, dvs förutom engagemang behöver dina kontakter/följare stanna längre vid dina inlägg. Algoritmerna bestämmer vem som får se vad och syftet är att det ska...

Läs mer

Givers gain på LinkedIn | LinkedInpodden #36

Givers gain på LinkedIn Det här avsnittet handlar om att ge och bjuda på sin kunskap. Givers gain marketing kallar Tomas det för. Och det lönar sig att vara generös där du bjuder på din kunskap till din målgrupp. Genom att göra det bygger...

Läs mer

Intervju – Johnny Axelsson PwC om LinkedIn live | LinkedInpodden #35

Intervju – Johnny Axelsson PwC om LinkedIn live I dagens avsnitt pratar vi om live video på LinkedIn och har med oss en gäst – Johnny Axelsson från PwC. PwC fick som första företag Sverige tillgång till live-sändning  och har sedan juni 2019 sänt...

Läs mer

Framgång på LinkedIn | LinkedInpodden #34

Framgång på LinkedIn Vad krävs för att du ska få framgång på LinkedIn och vad innebär det egentligen? Först och främst bestäm dig för vad framgång för dig är. För Linda är det någon form av konvertering och när Tomas började var det att...

Läs mer

Från passiv till aktiv på LinkedIn i coronatider | LinkedInpodden #33

Från passiv till aktiv på LinkedIn i coronatider Hur går du från passiv till aktiv? Nu mer än någonsin är det viktigare att bli mer synlig, kanske har du blivit permitterad eller bara bestämt dig för att bli mer aktiv. Första tipset är att...

Läs mer

Lyssnarfråga: Do´s and don’ts när man connectar på LinkedIn | LinkedInpodden #32

Lyssnarfråga – do´s and dont´s på LinkedIn I dagens avsnitt tar vi upp en lyssnarfråga. Patrik Stenberg hade frågor om ”do´s and dont´s” när man skapar kontakt på LinkedIn. Hur skapar man bäst kontakt? När du skapar kontakt, skicka alltid ett personligt meddelande. Skriv...

Läs mer

Nytt annonsformat LinkedIn – conversation ads | LinkedInpodden #31

Nytt annonsformat LinkedIn – conversation ads LinkedIn har släppt ett nytt annonsformat, eller egentligen är det ett komplement till befintligt format. Conversation ads, här kan du alltså ha flera CTA i själva annonsen. Det innebär att du kan välja exempelvis att ha två olika...

Läs mer

Återanvänd innehåll på LinkedIn | LinkedInpodden #30

Återanvänd innehåll på LinkedIn Det tar tid att skapa innehåll och en del tror att det hela tiden måste tas fram nytt innehåll men genom att återanvända innehåll kommer du spara tid. Dessutom är det olika format i sociala medier och fundera på hur...

Läs mer

Rätt och fel på LinkedIn | LinkedInpodden #29

Rätt och fel på LinkedIn I dag pratar vi om vad som är rätt och fel på LinkedIn. Finns det egentligen saker som är fel på LinkedIn att använda? Ja, du har faktiskt godkänt ett användaravtal när du signade upp dig på LinkedIn. I...

Läs mer

Hashtags på LinkedIn | LinkedInpodden #28

Hashtags på LinkedIn I det här avsnittet pratar vi om vikten att använda hashtags på LinkedIn. I den senaste uppdateringen säger LinkedIn att du ska använda 2-3 hashtags per inlägg. Du kan skapa en egen #Lindatipsar eller ett ord och ett varumärke. Leta upp...

Läs mer

Skriv artiklar på LinkedIn | LinkedInpodden #27

Skriv artiklar på LinkedIn Det finns några olika format att välja mellan och artiklar ligger alltid kvar på din profil. Tänk på en artikel som LinkedIns bloggverktyg. Här kan du arbeta med rubriker, H1, H2 och H3. Du kan infoga video, bilder och du...

Läs mer

Nyheter på LinkedIn maj | LinkedInpodden extra

Nyheter LinkedIn maj I dagens extraavsnitt pratar vi om de senaste nyheterna på LinkedIn. Nyheter LinkedIn företagssida: Event släpptes som beta i april men nu har LinkedIn uppdaterad funktionen för företagssidor. Dels att du kan skapa event från företagssidan plus att du ser evenemang...

Läs mer

Vad är Social selling index, SSI på LinkedIn? | LinkedInpodden #26

Vad är Social selling index, SSI på LinkedIn?  I dagens avsnitt pratar vi om social selling index, SSI. När det här spelas in ligger Linda på 79 och Tomas på 74. Det här påverkas av hur aktiv du är. Det är ett enkelt mätverktyg...

Läs mer

Att skaffa fler följare på LinkedIn| LinkedInpodden #25

Att skaffa fler följare på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om följare och kontakter på LinkedIn. Du kan välja om du vill ha följ eller kontakt som din primära knapp. Hur får du fler följare. Se till att du har en bra profil...

Läs mer

Social selling och konvertering på LinkedIn| LinkedInpodden #24

Social selling och konvertering på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om hur du kan få fler kunder via LinkedIn. Målet med närvaron är att få en konvertering utifrån dina KPIer.  Ska du bygga varumärke, få leads eller vad vill du ha ut av...

Läs mer

Tagga personer i dina inlägg på LinkedIn| LinkedInpodden #23

Tagga personer i dina inlägg på LinkedIn LinkedIn premierar inlägg som innehåller 2-3 personer och 2-3 hashtags. Du kan absolut tagga personer i ett inlägg men de som du taggar ska vara intresserade av det du pratar om. Annars blir det bara luft och...

Läs mer

Bästa tiden att publicera inlägg på LinkedIn| LinkedInpodden #22

Bästa tiden att posta inlägg på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om när det är bäst att posta, dvs publicera inlägg på LinkedIn. Det finns rekommendationer från LinkedIn men du måste ändå fundera på din målgrupp. Här gäller det att testa sig fram....

Läs mer

Skapa innehåll med video| LinkedInpodden #21

Skapa innehåll med video på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om innehåll och fokus på video. Rörligt innehåll och video premieras på LinkedIn och du kan publicera video på både företagssidan och din profil. Linda gör snygga video och arbetar strategiskt där hon...

Läs mer

Räckvidd och engagemang på LinkedIn | LinkedInpodden #20

Så får du räckvidd och engagemang på LinkedIn Hur får du räckvidd på LinkedIn? Jo genom att personer gillar, delar och kommenterar ditt inlägg. Men stirra dig inte blind på räckvidd för det innebär bara att någon kan ha sett ditt inlägg. Engagemang på...

Läs mer

Employee advocacy på LinkedIn med Anna Dyhre | LinkedInpodden #19

Employee advocacy på LinkedIn med Anna Dyhre I dagens avsnitt är Anna Dyhre tillbaka. Anna får jobba med sin hobby och att hjälpa företag bli en attraktiv arbetsgivare med hjälp av LinkedIn. Advocacy är egentligen bara en god ambassadör. Hur tar man sig dit?...

Läs mer

Nyheter på LinkedIn april | LinkedInpodden extra

Nyheter LinkedIn april I dagens extraavsnitt pratar vi om de senaste nyheterna på LinkedIn. Nyheter LinkedIn företagssida: Event är släppt till företagssidor. Det är dock släppt som en beta pga Convid-19 så ville LinkedIn släppa funktionen i förväg. Den utvecklas alltså fortfarande. Det innebär...

Läs mer

Prata på LinkedIn om sådant som spelar roll | LinkedInpodden #18

Prata på LinkedIn om sådant som spelar roll I dagens avsnitt pratar vi om att du ska prata på LinkedIn om det som spelar roll. Här behöver du gå tillbaka till ditt mål och vem du vill prata med. Du behöver hitta värde för...

Läs mer

Din offentliga profil på LinkedInn | LinkedInpodden #17

Din offentliga profil på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om din offenliga profil. Ibland saknas det information på en profil och om du eller någon annan har varit klåfingrig och har råkat dölja delar av sin profil. Då har du lyckats ändra vad...

Läs mer

Skapa innehåll på LinkedIn | LinkedInpodden #16

Skapa innehåll på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om att skapa innehåll och vilka format du kan använda på LinkedIn. Det finns flera format som du kan använda men tänk på att kvalitet slår kvantitet. Att jobba med content marketing, dvs innehållsmarknadsföring och...

Läs mer

Social selling via meddelande på LinkedIn | LinkedInpodden #15

Social selling via I dagens avsnitt pratar vi om social selling och vanliga misstag. Det vanligaste misstaget är att man  försöker sälja direkt. Ett exempel är att du kan använda meddelandefunktionen för att bygga en relation. Första steget är att alltid skriva ett personligt...

Läs mer

Se möjligheter på LinkedIn under corona-tiden | LinkedInpodden #extra

Se möjligheter på LinkedIn under corona-tiden När förutsättningar för möten har ändrats bara på en vecka kan LinkedIn vara det verktyg du behöver. Vi pratar om hur LinkedIn kan användas för att upprätthålla dina affärer och utveckla nya. Det är viktigt att fortsätta med...

Läs mer

Förbättra ditt flöde på LinkedIn | LinkedInpodden #14

Så här kan du förbättra ditt flöde på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om hur du kan förbättra ditt flöde på LinkedIn. Du behöver ha ett antal kontakter för att du ska få ett relevant flöde. Helt plötsligt dyker det upp en person...

Läs mer

Annonsering på LinkedIn | LinkedInpodden #13

Annonsering på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om annonsering som är ett stort och brett ämne. Vi börjar med att prata om vilka format du kan använda dig av. Har du en dålig organisk spridning eller har ett inlägg som har gått bra...

Läs mer

Bra företagssida på LinkedIn | LinkedInpodden #12

Skapa en bra företagssida på LinkedIn I tidigare avsnitt har vi berört om du ska ha en företagssida. I dagens avsnitt handlar om hur du bygger upp en bra företagssida. Precis som på din profil har en företagssida ett sk introkort. Du har en...

Läs mer

Ska du posta spontant eller schemalägga dina inlägg på LinkedIn? | LinkedInpodden #11

Ska du vara spontan eller schemalägga dina inlägg på LinkedIn? I dagens avsnitt pratar vi om du ska vara spontan eller om du ska schemalägga dina inlägg. Det här har Linda även pratat om på LinkedIn, både i inlägg och i en video. En...

Läs mer

Företagssidor på LinkedIn | LinkedInpodden #10

Företagssidor på LinkedIn, vad är skillnaden och behöver du en företagssida? I dagens avsnitt pratar vi om företagssidor och behöver man verkligen en företagssida? Det beror lite på hur din situation ser ut och om du är soloföretagare kommer du långt via din egna...

Läs mer

Nyheter LinkedIn mars | LinkedInpodden #mars

Nyheter LinkedIn mars I dagens extraavsnitt pratar vi om de senaste nyheterna på LinkedIn. Nyheter på profilen: Stories, allas samtalsämne den här veckan…. LinkedIn testar nu Stories men idagsläget vet vi inte hur det kommer se ut eller när det släpps. Providing services/open for...

Läs mer

Schemalägga inlägg på LinkedIn | LinkedInpodden #9

Schemalägga inlägg på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om verktyg som sparar din tid och som gör att du kan schemalägga dina inlägg på LinkedIn. Genom att du använder ett verktyg för att schemalägga dina inlägg på LinkedIn kommer du sparar mycket tid....

Läs mer

Så lyckas du med employer branding | LinkedInpodden #8

Så lyckas du med employer branding med Anna Dyhre I dagens avsnitt är Anna Dyhre är tillbaka och pratar om employer branding. Employer branding blir bara större och större och fler företag satsar på employer branding. Hur kommer du igång med employer branding? Första...

Läs mer

Ska du skapa kontakt med dina konkurrenter på LinkedIn? | LinkedInpodden #7

Ska du skapa kontakt med dina konkurrenter på LinkedIn? I dagens avsnitt pratar vi om ifall du ska skapa kontakt med dina konkurrenter. Att nätverka och skapa kontakter är grunden på LinkedIn men frågan är om du ska skapa kontakt med dina konkurrenter. Ja...

Läs mer

Social selling på LinkedIn | LinkedInpodden #6

Social selling på LinkedIn – del 1 I dagens avsnitt pratar vi om social selling. Vad är social selling, hur kommer du igång och vad ska du tänka på för att implementera social selling? Det här ämnet är brett och vi kommer prata om...

Läs mer

Trender på LinkedIn | LinkedInpodden #5

Trender på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om trender för Linkedin. Hur ser trenderna ut och vilka funktioner tror vi släpps på LinkedIn under 2020? Live video, har redan släppts och kommer att släppas till alla. Utmaningen är att vara intressant och content...

Läs mer

Din profil på LinkedIn | LinkedInpodden #4

Din profil på LinkedIn I dagens avsnitt pratar vi om din profil. Det är vanligt att information saknas, eller att du helt enkelt inte har känt till en viss funktion. Fokus idag är på det sk introkortet, dvs den översta delen av din profil....

Läs mer

Employer branding på LinkedIn med Anna Dyhre | LinkedInpodden #3

Anna Dyhre om employer branding på LinkedIn I dagens avsnitt gästas vi av Anna Dyhre som är Sveriges bästa och mest rutinerade konsult inom employer branding. Många tänkte att LinkedIn från början var en CV-databas och såg det utifrån sin egen horisont. Hur kommer...

Läs mer

Senaste nytt för LinkedIn företagssidor | LinkedInpodden #2

Dagens avsnitt: senaste nytt för LinkedIn företagssidor Många upplever att det är klurigt att hålla sig uppdaterade på alla nyheter som släpps. Är du eller ditt företag aktiva i flera sociala medier behöver du hålla dig uppdaterad på alla nyheterna. Följ gärna Linda Björck...

Läs mer

Ska du ha premium eller inte på LinkedIn? | LinkedInpodden #1

Ska du ha premium eller inte på LinkedIn? En återkommande fråga som Linda får, är det värt att ha premium eller klarar jag mig med ett gratiskonto på LinkedIn? Det handlar om vilka funktioner du behöver och hur du använder LinkedIn. Premium är ett...

Läs mer