Är det lönt att skriva långa format på LinkedIn #129

Är det lönt att skriva långa format på LinkedIn?

I dagens avsnitt pratar vi om hur man skriver textinlägg på LinkedIn. I ett vanligt inlägg har du 1300 tecken och där skiljer Linda & Tomas sig åt. Tomas skriver kortare inlägg och lägger kraft på de först raderna men Linda maxar nästan alltid 1300 tecken men även hon lägger vikt vid rubriken. Detta pga algoritmen dwell time. Det finns även artiklar och ytterligare ett format, nyhetsbrev. Fördelen med ett längre format är att du kan utveckla dig mer men artiklar funkar sämre räckviddsmässigt. Men det handlar inte om att ha mängder med folk som läser utan vem som har läst. När du lyckas med en artikel fångar du läsarna genom en bra rubrik. Tomas har tidigare skrivit flera artiklar men har inte gjort det på ett tag. Linda skriver sällan artiklar och nyhetsbrev är också ett längre format. Oavsett format är att kontinuitet är viktigt och med nyhetsbrev kan du få prenumeranter.

Både du och läsaren utvecklas med långa format. Det blir en tydlighet till dig själv och du utvecklas själv genom att skriva långa format. Linda jämför med sin blogg och att hon måste läsa på och att få fram ett tydligt budskap. Att få läsaren att förstå vad du vill. Variera ditt innehåll i olika format, våga testa längre format och se vad som konverterar bäst.

Fördjupa dig här:

Avsnitt 100 LinkedIn top voices

Dwell time

Top voices LinkedIn


Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!

Ge oss feedback!

Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *