Din rubrik på LinkedIn

I dagens avsnitt pratar vi om rubriken på din profil.

Det första man ser på din profil är rubriken. Den är otroligt viktig och har du inte manuellt ändrat denna så hämtas den automatiskt från din nuvarande tjänst.

Rubriken är den textraden som står precis under ditt namn.

Hur ser en framgångsrik rubrik ut på LinkedIn?

Den får gärna innehålla din titel men om du maxar antal tecken kan du behöva ta bort företagsnamnet.

Tomas tittar i sitt flöde och här är några exempel,

  • Skribent och kommunikatör
  • Erfaren chef och ledare
  • Bygger personliga hemsidor

De här är ok men kan utökas, var dock inte för kreativ. Vilka ord söker du och andra på LinkedIn?

Skriv hellre ”marknadsföring” istället för ”marknadsföringsguru”

Beskriv gärna vad du konkret du gör, eller vilka problem du löser och tjänster du erbjuder.

Skriv på svenska eller på engelska men vissa ord går inte att översätta, exempelvis vissa titlar.

Rubriken ska vara tydlig och åtminstone ett par tre ord, din titel och vilket problem du löser.

Om du är arbetssökande kan du skriva det direkt i rubriken, dvs öppen för nya möjligheter.

Koppla gärna det här till #opentowork.

Emojis kan du använda i rubriken som avgränsar eller förstärker ditt budskap.

Lindas rubrik är: LinkedIn Expert ♦️ Social media manager ♦️ Föreläsare ♦️ Stärker varumärke & ökar konverteringar med strategi, bättre kommunikation & marknadsföring på LinkedIn

Tomas rubrik är: Podcast-skapare🎙 Digital marknadsförare

Be någon annan titta på din profil och be om feedback. Du kan ändra rubriken när du vill.

Ha gärna med titel, en knorr och ett problem som du löser.

Fördjupa dig här: https://smartbizz.se/hur-du-skriver-en-bra-rubrik-pa-linkedin/

Här hittar du LinkedInpodden:

Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!

Ge oss feedback!

Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *