Employee advocacy på LinkedIn med Anna Dyhre | LinkedInpodden #19

Employee advocacy på LinkedIn med Anna Dyhre

I dagens avsnitt är Anna Dyhre tillbaka.

Anna får jobba med sin hobby och att hjälpa företag bli en attraktiv arbetsgivare med hjälp av LinkedIn.
Advocacy är egentligen bara en god ambassadör.

Hur tar man sig dit?

Otta har företagen ambassadörer som kan prata om varumärket, ge dem verktyget och gör det svåra lätt.

Om det finns en innehållsbank blir det lättare för personalen att bli aktiva.

Ge dina anställda en anledning att bli stolta över ditt företag. Ge varandra kommentarer och gilla eftersom innehållet boostas.

Anledningen att arbeta med employee advocacy är att företagen blir mer attraktiva och fler vill jobba där, färre kanske även slutar. De som kommer in på arbetsmarknaden idag kommer ha 17 olika arbetsgivare men med hjälp av LinkedIn kommer det att synas att de har varit hos dig.

Företag som är bra på employer branding på LinkedIn?

Spotify går i bräschen och har även en egen hashtags #lifeatspotify

Sigma Technology är också framåt och har flera nätverk.

Med ett bra innehåll kommer personalen vilja delta och bidra men om du bara skryter om dig själv så kommer det fungera dåligt. Ingen gillar en skrytmåns på en middag och detsamma är det på LinkedIn.

Satsa på ambassadörerna, både interna och externa.

Här hittar du din gratis pdf med tips från Anna.

Annas böcker hittar du på Adlibris och AnnaDyhre.se varav den senaste blev utsedd till årets marknadsföringsbok.

Här hittar du LinkedInpodden:

Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

 

Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!

Ge oss feedback!

Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *