Employer branding på LinkedIn med Anna Dyhre | LinkedInpodden #3

Anna Dyhre om employer branding på LinkedIn

I dagens avsnitt gästas vi av Anna Dyhre som är Sveriges bästa och mest rutinerade konsult inom employer branding.

Många tänkte att LinkedIn från början var en CV-databas och såg det utifrån sin egen horisont.

Hur kommer det sig att Anna arbetar med employer branding?

Anna berättar:
Som mycket annat var det av en slump. Hon började jobba på Universum för drygt 20 år sedan och där hon tog fram rankingar och företagsbarometrar. Då rankade man företag på hur attraktiva de var och hur många som ville arbeta där. Därefter har detta utvecklats men då fanns knappt ordet employer branding.

Nu är det väldigt vanligt, dels för att det är brist på kompetens samt att den nya generationen väljer arbetsgivare på andra sätt och är mycket mer lättrörliga.

Vad är employer branding?

Det är hur ett företag uppfattas av nuvarande, tidigare och potentiella arbetsgivare.

I dag vill vi veta mer om företagen och en hemsida och logga räcker inte längre. På LinkedIn hänger personalens profiler och företagssidan ihop och genom gå in på LinkedIn kan du få otroligt mycket information om företaget, deras nuvarande medarbetare och även deras tidigare anställda.

Arbetsgivarevarumärket börjar ”kletas” ihop till ett ”one brand”, dvs ditt varumärke mot dina leverantörer, kunder och medarbetare. Vad fyller vi det med, har vi några gemensamma intresse, hur ser de ut på profilbilden, det är jätteviktigt.

Vi är hela tiden vårt varumärke. Och det pratas mycket om autenticitet, kommunikationsavdelningen kan inte tvätta eller styra informationen på samma sätt.

En influencer kan nå ut i kanaler som inte var möjligt förut och den bästa guldgruvan som företag har är deras egna medarbetare som talar väl om sin arbetsgivare.

Hur når företag dit?

Branding handlar om att sticka ut och göra det annorlunda. Men du behöver inte vara så rädd, en bra medarbetare kan vara den starkaste magneten för att locka nya medarbetare.

Om Anna Dyhre

Anna är keynote speaker och en av Sveriges främsta experter inom employer brandning. Hon har skrivit flera böcker och är flitigt anlitad konsult och föreläsare.
Läs mer om Anna Dyhre här och hennes böcker hittar du här.

Bonusmaterial

I den här artikeln hittar du 10 heta chefstips om employer branding

Vill du sponsra LinkedIn-podden?

Ta kontakt med Linda eller Tomas!

Ge oss feedback!

Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

Här hittar du LinkedInpodden:

Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

2 comments on “Employer branding på LinkedIn med Anna Dyhre | LinkedInpodden #3

  1. David Stavegård skriver:

    Jätteintressant, här finns verkligen en guldgruva för många företag att ösa ur. Låt de anställda som är mest intresserade av LinkedIn få tid att lägga på det! Det tar lite tid att etablera sig på LI (jag om någon vet väl det!) men jag tror företaget får ut väldigt mycket av det i retur!

    1. Linda Björck skriver:

      Tack David för en tänkvärd kommentar. Employer branding är viktigt och fler företag börjar få upp ögonen för det, även om jag möts av en viss rädsla att låta medarbetarna ta plats på LinkedIn.

      //Linda

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *