Lyckas med social selling på LinkedIn #163

Lyckas med social selling på LinkedIn

Vad är det: Social Selling är att hitta och skapa relationer med potentiella kunder primärt online via sociala nätverk”

Social selling är INTE att du slänger iväg din hisspitch i ett första meddelande till en ny kontakt. Långt ifrån… ändå så förekommande hela tiden…

Social Selling handlar om att skapa trovärdighet och visa att du har fantastiska kunskaper inom ditt område, genom att exempelvis dela med dig av din kunskap om de utmaningar som branschen står inför.

Då blir det ett naturligt sätt för samtalet att gå vidare till vilka problem du kan lösa

Först och främst handlar det såklart om profilen som ska vara riktigt bra. Sen handlar det om att lära dig hur LinkedIn fungerar.

Du behöver publicera bra innehåll som är relevant för din målgrupp och genom att du får engagemang i dina inlägg får du också synlighet.

Genom att du publicerar innehåll, kommenterar inlägg så bygger du upp upp din trovärdighet vilket innebär att du blir sedd som en kunnig person inom ditt område.

Det ger dig en möjlighet att dyka upp i dina potentiella kunders flöde och på sätt kan du också börja prata med dessa och så småningom boka ett möte.

Du kan nå personer som är intresserade av det du säljer och genom att du skapar kontakt med dem, publicerar relevant innehåll så bygger du trovärdighet vilket så småningom ger kunder.

Men det handlar också om att bygga upp ett nätverk, ta kontakt med beslutsfattare, att börja följa företag och personer alternativt skapa kontakt och som du skapar relationer med.

Genom LinkedIn’s sökfunktion kan du hitta personer inom en viss bransch, titel, beslutsfattare eller område.

Identifiera en lista med potentiella kunder som du söker upp.

Vill du lära dig hur det funkar – på riktigt?

21/9 har jag en utbildning för dig som vill lära dig mer om LinkedIn.

  • Ha en riktigt vass sökordsoptimerad profil
  • Gå från passiv till aktiv
  • Hitta beslutsfattare & prospektera leads via den avancerade sökfunktionen
  • Ha en lista på innehåll som du kan snabbt kan publicera
  • Veta hur du kan använda LinkedIn för social selling på bara 15 minuter per dag

Du behöver konsekvent vara aktiv, publicera innehåll och nätverka.

Jag har sagt tidigare att LinkedIn är långt ifrån en Quick fix, och social selling tar tid.

Troligtvis är det så att dina konkurrenter redan är aktiva, och genom att du har koll på dessa kan du också lära dig (INTE kopiera) och se vad som funkar.

Så egentligen är social selling ungefär som du säljer IRL. Fördelen är att du har mängder med beslutsfattare som du kan söka upp.

Om du lär dig hantera LinkedIn på rätt sätt så lovar jag att det här fungerar.

Bygg din trovärdighet genom att konsekvent publicera värdefullt innehåll. Se till att det finns både rekommendationer och dina kompetenser är intygade på din profil.

Ett genuint samtal kan ta dig långt.

Var autentisk, skicka aldrig samma meddelande till flera personer. Ta dig tid att gå igenom profilen, deras hemsida och gör din hemläxa.

Och kom ihåg. Det tar tid.

Läs mer om utbildningen.

Fördjupa dig:

Så lyckas du med social selling på LinkedIn

Vad är SSI, social selling index

Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna mig, Linda Björck på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

Vill du sponsra podden?
Ta kontakt med Linda!

Ge mig feedback!

Vad ska jag prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge en kort rekommendation!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *