Nätverkstrådar på LinkedIn
I dagens avsnitt pratar vi om nätverkstrådar på LinkedIn.
Linda är ingen stor fan av nätverkstrådar. Det är bra om du är helt ny och inte har några kontakter men hon rekommenderar att jobba med kvalitet istället för kvantitet.
Vad är en nätverkstråd?
Nina Jansdotter var först ut med dessa inlägg där man uppmanas att skapa kontakt med varandra. Engagemanget blev stort och spreds snabbt på LinkedIn.
Det är drygt 2-3 år sedan men det är fortfarande en del som gör nätverkstrådar.
Den som har skapat inlägget med en nätverkstråd får stor synlighet då kommentarerna lyfter inlägget.
Vad ska du göra med alla kontakterna?
Är det din målgrupp eller vem är det som du skapar kontakt med?
Det finns inget rätt eller fel utan du bestämmer själv.
Ett par saker som du ska tänka på.
Kolla så personen är äkta och ingen felkprofil.
Gå in och kolla på profilen så du ser att det är en riktig person.
När du skickar en förfrågan ska du alltid skicka ett personligt meddelande men det är inte samma sak att du ska tacka ja till alla.
Var lite kreativ, skapa en nätverkstråd för en specifik nisch. Exempelvis inom marknadsföring som då även blir en kunskapstråd.
Har du få kontakter, under 200-300 kan det vara bra med nätverkstrådar. Kom ihåg att du även kan söka upp egna personer som du kan skapa kontakt med. Kika även på dina kontakters kontakter, där kan du hitta flera intressanta personer att skapa kontakt med.
Fördjupa dig här:
Fejkprofiler LinkedIn: https://smartbizz.se/8-kannetecken-for-en-fejk-profil-pa-linkedin/
Ska du tacka ja till alla: https://smartbizz.se/ska-du-tacka-ja-till-alla-forfragningar-pa-linkedin/
Börja prenumerera på podden redan nu:
Följ LinkedInpodden i sociala medier
Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!
Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!