Nyheter LinkedIn september 2021
I detta fullmatade avsnitt får du reda på en mängd nyheter för LinkedIn.
Bl.a:
- LinkedIn pensionerad stories
- LinkedIn förvärvar Jumprope
- Erbjuder fler alternativ för videomöten, direkt i meddelandefunktionen
- Släpper guide: 95% av köparna är ej i marknaden just nu
- De populäraste LinkedIn learning plus att de är gratis tom 15/10-21
- Guide om hur du bäst använder organiskt och betalt innehåll
- Nyheter för live & evenemang
- LinkedIn lägger till recensioner och betyg för profiler som har lagt till tjänster
- Nya annonseringsmöjligheter
- LinkedIn passerar 10 miljarder dollar & 774 miljoner användare
Stories på LinkedIn
LinkedIn stänger stories från slutet av september. Användare vill att deras berättelseliknande innehåll ska leva vidare efter 24-timmar och vara tillgängligt på sin profil
Nyligen gjorde jag en poll på LinkedIn,
- 53% har aldrig förstått stories
- 23% säger – äntligen försvinner det och endast 18% säger att de gillar stories
Användare vill ha mer kreativa verktyg för att göra engagerande videor på plattformen
Som ett resultat kommer LinkedIn att införliva dessa två element i sitt nästa videoprojekt, som det nu kommer att utveckla som ersättning för produkten Stories.
Mer video alltså.
LinkedIn förvärvar Video Appen Jumprope
LinkedIn har förvärvat how-to video appen Jumprope som en del av sitt utökade videofokus och knyter an till både utvecklingen av sina nya verktyg och den pågående tillväxten av LinkedIn Learning för professionell kompetensutveckling.
Jumprope beskriver sig som: ”den bästa platsen för alla att skapa en instruktion och exportera den till varje social plattform”,
Det gör det möjligt för användare att skapa steg-för-steg-självstudier, med hjälp av video- och stillbilder, med förinställda format & mallar för att hjälpa till att kommunicera varje element.
2 miljoner människor tittar på Jumpropes varje månad.
LinkedIn lägger till alternativ för videomöten
Efter att ha lagt till stöd för olika tredjepartsleverantörer under det senaste året för att underlätta videomöten i appen, lanserade LinkedIn nyligen ett inbyggt videoalternativ inom sin meddelandefunktionen, vilket ger ett annat sätt att connecta med dina kontakter , utan att behöva ladda ner en separat videoapp.
Dessutom utvecklar LinkedIn också flera nya funktioner för sina videochattar.
Exempelvis:
- En kalenderintegration så att ett schemalagt möte skickar ett e -postmeddelande med en ICS till båda parter
- Tillåter meddelandechatt medan du är i ett videosamtal
- Skärmdelning och virtuella bakgrunder
GUIDE: 95% av B2B-köparna är inte i marknaden ”just nu” – enligt LinkedIn
Denna lärdom kommer från en nyligen genomförd studie utförd av Ehrenberg-Bass för LinkedIn B2B Institute. Matematiken är ganska enkel: företag byter leverantör av B2B-tjänster ungefär vart femte år; därför är bara 20% på marknaden för dessa tjänster under ett visst år och bara 5% under ett visst kvartal.
Det innebär att 95% inte aktivt vill köpa just nu, dvs detta kvartal. Och ändå är merparten av alla aktiviteter inom försäljning och marknadsföring tvärtom. Kortsiktiga sälj-meddelanden riktade till en icke-mottaglig publik är inte bara ineffektiva, de är ibland direkt kontraproduktiva.
LinkedIn learning
LinkedIn har lagt till ytterligare funktioner för att bättre tillgodose distansarbetare, samtidigt som det ger mer stöd och anpassning till sina onlinekurser.
Den här veckan lanserar LinkedI live-evenemang för LinkedIn learning, direkt på plattformen, en funktion som de kallar ”Office Hours”.
De mest populära LinkedIn Learning hittills
Över 4,6 miljoner personer tittade på de 20 mest populära kurserna i år, och jämfört med förra året såg vi en ökning med 53% av de globala arbetstimmarna.
Gratis till October 15, 2021
Mest populära LinkedIn learning kurserna 2021:
Excel training
Communicating with confidence
Critical thinking
LinkedIn & dataskrapning
LinkedIn noterar att obehörig dataskrapning bryter mot dess användarvillkor och att den har processer på plats för att upptäcka och skydda mot sådana.
LinkedIn använder bottar för att begränsa sådan aktivitet, men den viktigaste punkten LinkedIn försöker lyfta fram är att dessa rapporterade överträdelser inte är resultatet av hackning eller dataintrång som sådan. Användare kan ytterligare begränsa sina data för att undvika bekymmer, men skrapning, i vissa former, kommer sannolikt alltid att finnas.
”Skrapning betyder inte att en angripare har kunnat komma in i säkra system, undergräva brandväggar eller få tillgång till skyddad nätverksinformation. Obehörig skrapning kan innebära att dåliga aktörer kan samla in mycket data och använda den på sätt som du inte förväntade dig.”
Tänk på att du kan begränsa viss exponering via dina egna profilinställningar.
LinkedIn publicerar en ny guide om hur man använder organiska och betalda strategier för att maximera varumärkespåverkan
LinkedIn har publicerat en användbar ny guide som tittar på varumärkesfördelarna med att använda betalda och organiska outreach i kombination, och hur du bäst kan para ihop detta för olika ändamål med LinkedIns verktyg.
I den 45-sidiga guiden får du tips på hur du bygger ditt varumärke på LinkedIn, och en rad andra användbara tips för att vägleda din strategi.
Först och främst understryker LinkedIn att en integrerad betald och organisk strategi kan ge betydligt bättre resultat.
Om företagets följare har utsatts för både organiska och betalda medier/inlägg är de 61% mer benägna att konvertera till en betald handling, enligt sin forskning. Det finns checklistor och siffror på vad för innehåll användarna vill se.
Baserat på detta kan du formulera ett mer LinkedIn-specifikt innehåll, som kommer att bidra till att förbättra ditt varumärkesarbete på plattformen och öka engagemanget med din publik.
Nyheter för Live & evenemang på LinkedIn
Det är flera nyheter gällande live och evenemang på LinkedIn. Bl.a kommer att skapas ett evenemang när du har schemalagt en livesändning. Dessutom kommer det att skickas flera påminnelser till de som har klickat på delta.
En schemalagd livestream skapar automatiskt ett offentligt inlägg att du ska sända live. När du skapar en schemalagd livestream från en av LinkedIn’s tredjepartsverktyg, ex Restream, Socialive, Streamyard och Switcher, kommer den automatiskt att visas i flödet på LinkedIn som ett nytt inlägg som ett LinkedIn Event.
Tidigare fanns det en gräns att du endast kunde schemalägga en livesändning inom 7 dagar. Den gränsen har nu LinkedIn tagit bort och du kommer att kunna schemalägga dina live med längre framförhållning.
LinkedIn lägger till recensioner och betyg för profiler som har lagt till tjänster
Nu kommer tidigare kunder att kunna lämna recensioner av ditt arbete, som visas direkt på din profil.
Matt Navarra, social media expert berättade om detta på Twitter. Jag har redan fått funktionen och har aktiverat service page/tjänstesida på min LinkedIn -profil.
I ett första steg får du 20 poäng för att bjuda in kunder att ge en recension.
Till hjälp har du också en rad alternativ för att styra hur recensionerna visas, men du också kan stänga av recensionerna helt om du väljer.
Sammantaget verkar det som ett bra tillägg, och med kundrecensioner ger det betydligt mer säkerhet och vägledning för potentiella kunder kan det vara en stor hjälp för att säkra fler affärer.
Skapa en LinkedIn Service Page – visa dina tjänster & få recensioner
https://twitter.com/MattNavarra/status/1425843677583355917
https://www.linkedin.com/services/page/000a2830951a829194/
Nya funktioner vid LinkedIn ads
Via ett webinar fick jag information om nya funktioner för annonsering.
Retargeting för företagssidor:
- Personer som antingen har besökt din företagssida på LinkedIn eller klickat på en call to action knappen i introduktionen.
- Event från företagssidor: Annonsera mot deltagare av ditt event
- Lead Gen Form som är öppnade eller ifyllda formulär
Video
- Video retargeting tillåter dig att skapa en målgrupp baserat på medlemmar som har tittat 25%, 50%, 75%, or 97% av din video-annons
- Skapa en målgrupp baserad på medlemmar som har besökt en specifik sida på din sida
Introducerar annonsering för dokument
- Få fler att interagera med dina dokument-annonser i flödet
- Få full effekt av ditt innehåll av e-böcker, case studies, infografer etc.
Få synlighet av ditt evenemang framför rätt personer
- Nå snabbt din målgrupp för ett evenemang genom betald, målgruppsinriktad annons på LinkedIn
Produktsidor:
Gör företag & varumärke:
- Samla in recensioner och omdöme
- Driva action med skräddarsydd CTA
- Generera leads med Lead Gen Form
- Visa utvalda kunder
- Ha med media som bilder & videos
Vilket ger medlemmar:
- En snabb överblick av dina produkter
- Läsa av andra kunder
- Visa sin egen erfarenhet
- Se vilka kunder som använder produkten
- Lägga till produkten som en kunskap på profilen
LinkedIn passerar 10 miljarder dollar
LinkedIn har sett ytterligare ett kvartal av ’rekordengagemang’ och passerade 10 miljarder dollar i årliga intäkter, enligt de senaste uppgifterna från Microsoft.
LinkedIn sessions växte med 30% och visar på rekordhögt engagemang och antal medlemmar är nu 774 miljoner.
LinkedIn -intäkterna ökade med 46% (upp 42% ) som till stor del beror på att Marketing Solutions ökade med 97%.
Börja prenumerera på podden redan nu:
Följ LinkedInpodden i sociala medier
Följ gärna mig, Linda Björck på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.
Vill du sponsra podden?
Ta kontakt med Linda!
Ge mig feedback!
Vad ska jag prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge en kort rekommendation!
Vad gör man för att optimera sin kampanj på Linkedin? Hur ”felsöker” man vad som behöver ändras?
Hade en kampanj (två likadana annonser med olika titlar för att A/B testa) uppe som levererade 1-2 leads om dagen första veckan, för att sedan leverera 2 leads hela andra veckan., 1 leads tredje veckan och sista fjärde veckan 0!
Innehållet måste ha varit OK/bra med tanke på resultatet första veckan. Vad hände sen? Gjorde inga ändringar förens vecka 3, då jag ändrade från max bud 645 kr per dag till 1000/dag, samt ändrade om i målgruppen lite. Men det hjälpte ju inte..
Hej Sandra,
Det är jättesvårt att svara på med så här lite information.
Det kan vara allt från målgruppen, till utformning av annonsen till budget.
Har du för liten målgrupp så kommer annonsen att dippa.
Kanske den här är till hjälp, https://smartbizz.se/fa-battre-resultat-pa-din-annons-pa-linkedin-genom-att-valja-ratt-malgrupp/
Vänligen
Linda