Räckvidd och engagemang på LinkedIn | LinkedInpodden #20

Så får du räckvidd och engagemang på LinkedIn

Hur får du räckvidd på LinkedIn?

Jo genom att personer gillar, delar och kommenterar ditt inlägg. Men stirra dig inte blind på räckvidd för det innebär bara att någon kan ha sett ditt inlägg.

Engagemang på dina inlägg är otroligt viktigt.

Interaktioner sänder signaler till LinkedIn och lyfter ditt inlägg ytterligare.

Inlägg som har fått stor spridning är exempelvis konkreta tips, innehåll av värde och som engagerar. Eller koppla det till ditt jobb men det som fungerar sämst är rena säljbudskap.

Även här kan du utgå från 80/20, dvs 80% av värde och 20% kan vara mer säljinriktat innehåll.

Skapa engagemang genom att avsluta med en fråga men frågan måste vara ärlig och kopplad till vad inläget handlar om.

Ett hack är att be personer att kommentera inlägget för att de ska få en pdf eller något av värde. Det används och utnyttjas fortfarande med helt ok engagemang. Dock måste du vara i kontakt med alla för att kunna skicka den här pdfen till de som har kommenterat.

Det viktiga här är att du vet inte om det är rätt målgrupp och engagement rate sjunker drastiskt. Har du många kontakter påverkar det ER.

Fördjupa dig här:

Exempel – extramaterial från Tomas

Förkortningar sociala medier & digital marknadsföring

Här hittar du LinkedInpodden:

Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

 

Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!

Ge oss feedback!

Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *