Så ökar du räckvidden med hashtags på LinkedIn
I dagens avsnitt pratar vi om vikten av att använda hashtags.
Linda får en del frågor om man ska använda hashtags på LinkedIn. En hashtag är en symbol, ett staket och ett ord efteråt. Det ordet är som ett ämne, en kategori inom ett ämne. Exempelvis #marknadsföring eller #linkedin.
Inlägg med en hashtag samlas på en egen sida och de är dessutom sökbara. För att hitta hashtags får du söka upp vilka som har följare.
Tomas har använt hashtags en del men Linda använder alltid hashtag. Ett enkelt sätt är att ha en färdig lista med 5-10 hashtags som du väljer ifrån. Använd 2-3 hashtags och kombinera med en bred/stor och en mer nischad hashtag. Då har du maximerat effekten. Exempelvis kan du använda #LinkedIn och #LinkedInlive.
Det är ok att använda både svenska och engelska ord/hashtags.
Du får fler visningar och enligt LinkedIn ökar det med hela 30% när du använder hashtags. Har du inte använt hashtags innan så ska du börja med det nu!
Bestäm dig för ett antal hashtags och ha dessa lättillgängliga.
Fördjupa dig:
Guidelines om hashtags på LinkedIn
Fördjupa dig här:
Börja prenumerera på podden redan nu:
Följ LinkedInpodden i sociala medier
Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!
Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!