Trender vi ser för hösten gällande LinkedIn | LinkedInpodden #64

Trender vi ser för hösten gällande LinkedIn

I dagens avsnitt pratar vi om trender för LinkedIn. Vilka trender ser vi och vilka beteende?

Det här är spännande och 2020 är ett speciellt år. LinkedIn har steppat upp med fler format och vi ser att det blir mer och mer rörligt.

Rörligt kommer att öka ännu mer och vi ser det återkommande i flödet. Både Linda och Tomas har LinkedIn live, både LinkedInpodden goes live och var för sig.

En del är rädda för rörligt och vet inte hur de ska få bra ljud och ljus vilket är viktigt.

Tomas ser inte lika mycket nätverkstrådar utan det han ser mest är textinlägg med bilder. Linda ser många inlägg med länkar. Ett inlägg med en länk är väldigt likt ett inlägg där du har ladda upp en bild manuellt. Detta eftersom när du lägger en länk hämtas en bild automatiskt från sidan. En av anledningarna till att lägga länk är att de vill driva trafik tillbaka till hemsidan.

Hur fungerar grupper på LinkedIn?

LinkedIn har försökt, försökt och försökt att åtgärda grupperna. Förut var de fantastiska. Linda har en grupp, sociala medier och digital marknadsföring med nästan 1200 medlemmar men det är nästan inget engagemang.

LinkedIn försöker och släpper uppdateringar med jämna mellanrum och det finns mycket kunskap i grupper.

Stories är på gång och väldigt spännande och det Linda ser är att LinkedIn försöker lätta upp plattformen. Från att ha varit en tråkig plattform och under de senaste 3-4 åren har det hänt mycket på LinkedIn.

Tomas minns att när du var aktiv i en grupp lyftes du upp automatiskt i grupperna.

Det är ett mer lättsamt flöde, och du behöver inte ha en jättestor dyr videoproduktion utan att det blir mer och mer videos inspelade med mobilen, vilket funkar alldeles utmärkt,

Ju fler aktiva det blir innebär också att räckvidden kommer att sjunka. Det innebär att kontinuitet och publicera inlägg med värde blir viktigare och viktigare.

LinkedIn är inget snabbt föränderligt media utan det sker långsamt.

Satsa på mer rörlig och ansök om LinkedIn live.

Enligt LinkedIn ger Live ger 23ggr mer spridning än vanlig video.

Häng med på våra live-sändningar, varannan måndag kl 08:00 på Tomas profil.

Fördjupa dig här.

Stories på LinkedIn

Lindas grupp på LinkedIn

Linkedin Live med PwC

Intervju med Johnny Axelsson

Ett år med LinkedIn live, Johnny berättar


Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!

Ge oss feedback!

Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *