Värdet av att fokusera på LinkedIn | LinkedInpodden #66

Värdet av att fokusera på LinkedIn

I dagens avsnitt pratar vi om att fokusera på LinkedIn. En viktig del för att få en bättre effekt på LinkedIn är fokus.
BBC la nyligen ut en video med Alan Blue som handlade om att fokusera.

När Linda såg den här videon framgår det att LinkedIn startade som en stor sökdatabas. Om någon ville ha hjälp med att lösa ett problem så vände de sig till LinkedIn för att hitta rätt person. Han poängterande även värdet av att bygga nätverk.

Värdet av att ta bort allt som är onödigt och bara göra det du ska göra är andemeningen med att fokusera.

Du kan fokusera på det du ska prata om, produktutveckling eller ditt team och dina medarbetare. Det som händer när du fokuserar når du en samstämmighet och man börjar prata med varandra för att ta reda på vad du ska fokusera på. Det här hänger ihop med mål, syfte och strategin.

Och det gäller även innehåll. Om du kikar på Lindas profil ser du att hon fokuserar på LinkedIn. Hennes följare och kontakter får större förståelse för hennes varumärke och det blir lättare att se vad hon jobbar med. Det är två delar, dels är det strategiskt där du berättar du vem du är och effektivitet. Att få saker gjort. Om du inte gör något, blir inget gjort. Aktivitet är nummer ett på LinkedIn. Kan du koppla det här till ditt mål är det bra, dvs ju bättre fokus desto bättre effekt.

Ju mer du kan vara den du vill vara, desto bättre effekt kommer det att bli. Det funkar lika bra om du arbetar på ett större företag, är soloföretagare eller anställd, du kan själv välja vad du vill fokusera på och vad du vill prata om. Antingen ensam eller tillsammans med dina kolleger.

Börja ställa dig frågan, vad ska du fokusera på idag, den här veckan och framåt på LinkedIn?

Vad är ditt fokus när du kommer tillbaka från helgen?

Välj även vad du vill engagera dig i på LinkedIn, det är också ett fokus.

Lindas favoritämne är innehåll och innehållsplanering. Vet varför du tar fram ett innehåll och vem vill du nå med just det innehållet. Ju mer fokus desto bättre är det.

När du sen ska mäta och utvärdera är det bra att du har reducerat din matris.

På företagssidan har du bra statistik samt demografi över de som följer sidan. På din profil ser du de senaste som har tittat på din profil och deras titlar.

Dessutom får du en personlig kick och energi när du har fokus. Kom ihåg att ditt fokus kan ändras över tid. Nu i dessa tider har du kanske ett visst fokus men om ett halvår har du kanske ett helt annat fokus. Ett fokus behöver inte vara långsiktigt utan det kan vara ett kort fokus.

Skriv ner ditt fokus för dagen eller veckan och koppla gärna det till ditt mål med LinkedIn.

Sätt ett mål och koppla det till ditt mål med LinkedIn

FOCUS = Follow one course until successful.

Fördjupa dig:

Statistik på LinkedIn, 5 viktiga saker att mäta:https://smartbizz.se/linkedin-statistik-5-viktiga-saker-att-mata/

Häng med på våra live-sändningar, varannan måndag kl 08:00 på Tomas profil.

Fördjupa dig här.

Stories på LinkedIn

Lindas grupp på LinkedIn

Linkedin Live med PwC

Intervju med Johnny Axelsson

Ett år med LinkedIn live, Johnny berättar


Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!

Ge oss feedback!

Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *