Värdet av att ha ett mål och syfte med din närvaro på LinkedIn | LinkedInpodden #61

Värdet av att ha ett mål och syfte med din närvaro på LinkedIn

Linda är strukturerad och har ett tydligt mål med LinkedIn. Hon lägger mycket tid på LinkedIn och bestämde sig för att bli expert på LinkedIn.

Men ofta hör hon att det inte finns några mål alls för närvaron. Här tänker Linda & Tomas lite annorlunda.

Tomas säger att vi måste börja med målet med oss själva, det räcker inte med att säga att du ska ha ett mål med LinkedIn utan du behöver definiera ditt varför.

Det som det handlar om är att prioritera din tid så du tar dig dit du vill.

Att sätta ett mål finns en gammal metod, SMART som du kan använda för att skriva ner dina mål. Med den metoden vet du vad du ska göra, när det är klart och när du ska fira.

Tomas har en annan struktur och där han behöver en struktur. I poddandet är det enkelt. LinkedInpodden kommer ut varje vecka för att vi har en struktur. 

Dina mål med LinkedIn behöver överensstämma med det du vill.

Där är vi olika, Linda schemalägger alla sina inlägg långt i förväg för att få till en struktur men även om hon schemalägger inläggen så vet hon varför hon gör det specifika inlägget. Du måste även vara flexibel och justera din planering för om det släpps en nyhet så vill ingen läsa den 3 månader senare.

Att skriva upp sina mål gör att du tänker till – vad är det du vill? Framgången handlar även om att dela med sig i organisationen.

Sen handlar det om att mäta. Vad ska du mäta? Leads, engagemang eller trafik?

Det finns inbyggd statistik både på företagssidorna och profilerna på LinkedIn, det här behöver man koppla ihop.

Får du många likes kan du skruva lite på det för att få rätt målgrupp att engagera sig. Titta på vad det konkret ger, förutom engagemang ska det ge något. Om du inte får det du har satt som mål måste du ändra det du gör. Får du några affärer – eller vad händer egentligen?

Du som marknadschef måste visa din organisation vad du gör. Även om det inte ger affärer idag.

Linda hör också att företag inte tillåter personalen att vara aktiva på LinkedIn. Det funkar dåligt idag, marknad och sälj måste jobba ihop.

Skriv ner dina mål och ditt syfte med dig själv och ditt företag.

Fördjupa dig här:

SSI: Social selling index https://smartbizz.se/vad-ar-social-selling-index-ssi-linkedin/


Börja prenumerera på podden redan nu:

Spotify

Podcaster

Följ LinkedInpodden i sociala medier

Facebookgruppen

Instagram

Youtube

Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!

Ge oss feedback!

Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *