Varför engagemang i inlägg är viktigt på LinkedIn
Varför engagemang i inlägg är viktigt
I dagens avsnitt pratar vi om vikten av att få engagemang i inlägg på LinkedIn.
Engagemang i dina inlägg på LinkedIn är otroligt viktigt. Det gillas av algoritmerna. Det är så att inlägg som får engagemang lyfts fram. Det är sociala medier, dvs socialt medium att vi pratar med varandra. De inlägg som engagerar vill LinkedIn lyfta fram eftersom de vill att vi ska stanna på plattformen.
Engagemang handlar om att skapa intresse, känslor och ett deltagande i dina inlägg. Det är då du får engagemang i dina inlägg. Det är viktigt att du är äkta och intressent. Autentisk och intresserad av de som kommenterar ditt inlägg. Linda ser ofta att företag får kommentarer men ingen är där och bemöter kommentaren. Då hade Linda tröttnat på att kommentera, åtminstone en tumme borde ges för att visa att du har sett kommentaren.
Det handlar om att vara aktiv, att publicera inlägg flera gånger i veckan och att få igång kommentarerna i inläggen. LinkedIn är ingen enkelriktad motorväg, dvs att du enbart ska publicera inlägg och sedan gå därifrån. Du behöver själv engagera dig i dina egna inlägg. Fråga efter feedback eller något som är kopplat till det inlägget handlar om.
Linda är aktiv i sina egna inlägg och är med i flödet för att hålla engagemanget igång. Hon ställer frågor för att hon vill veta. Exempelvis om du är på möte IRL, ställer en fråga och du får inget svar. Då kanske du tänker att ”nähä” det var inte lönt, det var ingen respons. Någon form av feedback vill du ha i gengäld.
Det ska inte heller gå till överdrift genom att du ställer frågor, på frågor, på frågor eller att du ska tagga in person, efter person efter person.
Grunden i att få engagemang är bra innehåll. Att addera personliga erfarenheter eller tankar. Koppla gärna det här till din nuvarande yrkesroll eller dit du är på väg. Om du publicerar dåligt innehåll och inte får engagemang behöver du titta på innehållet i första hand. Då behöver du justera innehållet, tiden etc
Vi måste jobba på flera sätt att få ut men inte med fejkad räckvidd. Linda är inte så förtjust att jaga in kommentarer eller likes. Tomas tycker det är ok att tipsa om ditt inlägg till personer som kan vara intresserade av det du skriver om.
Undvik att masstagga utan tagga 2-3 personer som du tror är intresserade av ditt innehåll och där är kvaliteten viktigt.
Häng gärna med på våra LinkedIn Live, varannan måndag!
Fördjupa dig här:
Guide: algoritmer på LinkedIn:
Algoritmer och dwell time LinkedIn
Börja prenumerera på podden redan nu:
Följ LinkedInpodden i sociala medier
Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!
Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!