Omvandla likes till kunder
I dagens avsnitt pratar vi om hur du kan omvandla likes till något annat, exempelvis kunder.
Hur gör du likes, eller interaktioner till en konvertering?
En konvertering är att en person gör en handling som du vill att de ska göra men första steget är att bestämma dig för vad en konvertering är.
För att en affär ska uppstå ska det vara tydligt vad du säljer och det ska vara enkelt att köpa.
Om det ska leda till fler kunder, vilka steg behöver den här personen ta för att det ska bli en kund?
Exempelvis att du publicerar ett inlägg som driver trafik till en landningssida så behöver du mäta både hur många som har klickat på länken på LinkedIn och även mäta trafiken till den sidan i Google analytics.
Tänk på att du inte säljer direkt till personer som kommenterar ditt inlägg utan börja prata, ha en dialog. Att sälja för tidigt är en ”big no-no”.
Fokusera istället på en dialog.
Via Google Analytics kan du se var besökarna kommer ifrån.
Får du någon trafik från LinkedIn?
Vad vet du om dessa?
Är de egentligen intresserade av dig och ditt erbjudande?
Bestäm vilka KPI:er du ska ha och mät.
Att vara aktiv och publicera bra innehåll ger oftast en konvertering – om du vet vad du vill.
Får du ingen effekt på LinkedIn är det svårt att få en konvertering. Då behöver du stanna upp och titta på vilka det är som engagera dig i dina inlägg.
Fördjupa dig här:
KPI:er: https://smartbizz.se/10-kpi-matpunkter-sociala-medier/
Det här ska du göra när sociala medier inte fungerar: https://smartbizz.se/nar-din-marknadsforing-i-sociala-medier-inte-fungerar/
Engagement pods: https://youtu.be/APVIk_7-65Q
Social selling: https://linkedinpodden.se/podcast/social-selling-och-konvertering-pa-linkedin/
Här hittar du LinkedInpodden:
Börja prenumerera på podden redan nu:
Följ LinkedInpodden i sociala medier
Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!
Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!